Vaginosis bakteria - Asli dan Rawatan Alternatif

Vaginosis bakteria - Asli dan Rawatan Alternatif

Vaginosis bakteria, juga disebut sebagai vaginitis adalah salah satu aliments biasa didengar dalam perempuan. Ia berlaku disebabkan oleh kehadiran dua ejen asing dalam faraj. Satu adalah organisma yang dikenali sebagai Gardnella dan lain-lain adalah penumbuhan yg terlalu cepat bakteria anaerobik. Asid amino dikeluarkan oleh Gardnella yang membantu dalam pertumbuhan bakteria.

Pakaian yang ketat di kawasan paha adalah salah satu punca utama daripadanya. Ramai wanita memakai pakaian ketat, hos seluar dan lain-lain yang perangkap kelembapan di dalam dan udara tidak diluluskan dengan bebas, dengan itu membolehkan pertumbuhan bakteria anaerobik. Dalam kes seperti penjagaan semula jadi ialah dengan memakai selesa, longgar-pemasangan, kapas dan pakaian bernafas.

Terlalu sering menggunakan antibiotik juga merupakan salah satu sebab-sebab bagi vaginosis bakteria. Antibiotik membunuh bakteria baik dalam faraj dengan itu membolehkan pertumbuhan tidak terkawal bakteria berbahaya. Bakteria baik dalam faraj menyemak pertumbuhan bakteria tidak baik tetapi apabila bakteria baik adalah terhad, pertumbuhan bakteria berbahaya mendapat dipercepatkan. Oleh itu pengambilan antibiotik harus terhad dan di bawah nasihat doktor untuk mengatasi masalah ini.

Satu penawar semula jadi adalah aplikasi cuka dalam faraj. Cuka membantu mengekalkan keseimbangan pH di kawasan faraj menyekat pertumbuhan bakteria berbahaya. Anda juga boleh mempunyai pentadbiran lisan cuka epal cider, untuk ini campuran satu sudu besar cuka dengan 6 sudu besar air dan minum penyelesaian ini tiga kali sehari sehingga simptom reda.

Satu lagi cara untuk bertahan masalah ini semakin meningkat kuantiti bakteria baik di kawasan faraj. Ia boleh dilakukan dengan mengambil yogurt. Yogurt akan membantu dalam meningkatkan bakteria baik dalam faraj dengan itu membantutkan pertumbuhan yang berbahaya. Juga anda perlu mengurangkan pengambilan gula. Gula adalah makanan asas untuk survival vaginosis bakteria menyebabkan bakteria.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar