Remajakan Diri Dengan Breathwork

Remajakan Diri Dengan Breathwork

Nafas adalah apa yang dipanggil corak utama, bermakna ia adalah salah satu perkara pertama seorang kanak-kanak tidak apabila dia dilahirkan. Seluruh badan anda bertindak balas kepada udara yang anda membawa masuk melalui paru-paru anda, bukan hanya dada anda, dan oksigen adalah nutrien yang paling penting badan anda memerlukan.

Walaupun anda boleh hidup tanpa makanan dan air selama beberapa hari, mungkin bulan, anda akan bertahan selama hanya empat minit, enam yang terbaik, tanpa udara. Nafas anda adalah antara muka antara pergerakan sukarela dan aktiviti-aktiviti yang lebih pasif organ anda kerana ia boleh agak terkawal dengan usaha sedar. Tetapi, apabila kita melepaskan dengan perhatian kita, nafas terus mengalir ke dalam tisu dan memberi makan sel-sel kita.

Malangnya, ramai orang telah lupa bagaimana untuk bernafas. Takut, bimbang, dan kontrak tekanan tisu sekitar tulang rusuk dan membawa masuk hanya sedikit udara, hanya hampir tidak cukup untuk mengekalkan fungsi asas. Sesetengah orang mengajar bahawa terdapat "sesuai" cara untuk bernafas, untuk meditasi, yoga, tai chi, qi gong, bersantai, tenaga kerja, dan lain-lain

Ia mudah untuk belajar corak nafas yang menyajikan aktiviti tertentu dan kemudian untuk terjebak di sana selama-lamanya. Ini corak, yang pada mulanya membebaskan kita dari lubang saraf kita sendiri, mengubah ke dalam penjara tanpa alternatif. Apabila anda mempunyai satu pilihan, anda perlu penjara, dua pilihan adalah dilema, dan mempunyai tiga pilihan sama penyesuaian. Kami berusaha untuk penyesuaian.

Nafas adalah alat yang berkuasa, dan apabila anda membangunkan kesedaran mengenai corak anda sendiri, anda boleh mengubahnya untuk mengiringi sukan, menukar emosi anda, menambah atau mengurangkan ketegangan otot, mengaktifkan organ-organ anda, menguatkan suara nyanyian atau bercakap anda, dan untuk menyokong atau perubahan kelengkungan tulang belakang anda. Dan kamu menyangka nafas hanya oksigen darah anda! Dengan bekerja dengan aliran nafas dalam badan anda, anda pada dasarnya pergi bawah semua corak pergerakan yang berbahaya dan merosakkan anda telah belajar sepanjang hidup anda dan menetapkan semula badan anda di tempat yang neutral. Ini, sudah tentu, proses dan amalan; Walau bagaimanapun, perubahan fizikal dan emosi yang mendalam, tidak ada tuil lebih besar daripada kerja nafas.

Tulang rusuk anda berfungsi sama seperti Tirai Venice yang tergantung di tingkap. Jika anda pernah melihat rangka, anda akan melihat bahawa tulang rusuk yang rata dan luas, tidak bulat seperti kebanyakan orang menganggap. Dalam badan hidup, tulang rusuk - sebenarnya, semua tulang - adalah fleksibel, lembut dan mudah dibentuk. Malangnya, kajian sains mayat yang tidak mempunyai cecair, jadi kita keliru berfikir tulang yang kering, struktur keras batu. Realitinya adalah agak berlawanan! Malah, dalam tulang kering, jika tulang yang sumbing atau pecah dua, anda akan melihat sarang lebah strata kalsium sangat rapuh yang kelihatan seperti sarang lebah halus.

Hidup tulang adalah lebih seperti span daripada batu. Ya, ia lebih stabil daripada otot atau tisu penghubung, tetapi tulang, seperti yang lain daripada badan kita, memegang banyak cecair di dalamnya. Ini membolehkan tulang anda untuk menyesuaikan diri dengan nafas dan irama halus lain dalam badan. Seperti yang anda menyedut, seluruh badan anda perlu membuka dan pergi ke dalam putaran luaran (tapak tangan bergerak ke luar, kaki berputar dari pinggul, tulang belakang melanjutkan - bayangkan tapak sulaiman mencapai keluar dengan semua lima senjata), dan seperti yang anda menghembus nafas, badan anda perlu secara halus membalikkan pergerakan, datang masuk ke arah kedudukan janin.

Adakah anda tahu bahawa mana-mana anda mempunyai rusuk, anda juga mempunyai ruang paru-paru? Anda mempunyai hanya sebanyak rusuk tulang belakang anda seperti yang anda lakukan di hadapan badan anda, oleh itu, anda juga mempunyai hanya sebanyak ketersediaan nafas dan pergerakan di belakang anda.

Otot utama untuk memulakan nafas harus diafragma; Walau bagaimanapun, kebanyakan orang tidak menyedari bagaimana gegendang mereka berfungsi. Ia adalah besar, otot berbentuk kubah yang menjangkau gerbang anda pantai (bahagian depan, bahagian bawah tulang rusuk anda, di mana perut anda bermula). Seperti yang anda menyedut, kubah mendatar ke bawah, ke arah kaki anda, menarik udara ke dalam rongga dada. Apabila anda menghembus nafas, otot melegakan dan ditarik kembali ke langit, menekan udara keluar dari paru-paru anda.

Irama bernafas terlalu kecil untuk melihat kebanyakan masa. Mereka dibayangi oleh getaran yang lebih besar di dunia kita - kereta, muzik, berbual di telefon. Kita jarang berhenti cukup lama untuk memberi perhatian kepada pernafasan kita, dan sama-sama sebagai berbahaya, apabila kita memberi perhatian, kita biasanya cuba untuk mengawal dan memanipulasi ia bukannya membenarkan ia mengalir secara semula jadi dan sepenuhnya. Nafas harus bergerak secara organik untuk melepaskan sekatan ketegangan dan emosi negatif yang telah disimpan di dalam badan.

Cuba terlalu sukar untuk mengawal nafas yang boleh menyebabkan kesakitan, ketidakselesaan, atau pelbagai dikurangkan gerakan jika anda menjadi fixated dalam satu jenis kerja nafas. Cuba latihan berikut untuk memulakan. memantau pernafasan anda. Saya mendapati ia paling mudah untuk melakukan ini ketika berbaring, tetapi anda juga boleh duduk di kerusi jika itu lebih selesa. Benarkan nafas anda mengalir masuk dan keluar dari tubuh anda dalam irama semula jadi. Anda mungkin akan terkejut untuk mengetahui bahawa anda mengambil dalam udara yang sangat kecil! Tidak mengapa, jangan cuba untuk mengubah apa-apa sahaja lagi.

- Notis sama ada anda berhenti seketika selepas anda menyedut atau menghembus nafas atau jika anda hanya terus bernafas.

- Adakah anda rasa nafas anda lebih dalam dada atau perut anda?

- Adakah kenaikan perut anda atau menggugurkan masuk ke arah tulang belakang anda kerana anda sedut?

- Bolehkah anda rasa diafragma anda menarik ke bawah ke arah kaki anda seperti yang anda bernafas dalam?

- Luangkan sedikit masa memberi tumpuan kepada diafragma anda dan membayangkan kubah besar mendatar keluar apabila anda menyedut, meneruskan bentuk kubah seperti sebagai anda menghembus nafas.

- Adakah anda merasa pergerakan dalam mana-mana kawasan lain dari tubuh anda apabila anda bernafas, seperti anda tulang belakang, tangan, kaki, tangan, kaki, atau kepala anda?

- Adakah anda mempunyai lebih banyak nyawa di hadapan badan anda atau di belakang badan anda?

- Mula meneroka tepi bentuk nafas anda. Sebagai contoh, jika anda merasakan nafas anda membuat tiub yang sempit ke bawah pusat badan anda, mulakan perasaan mana tepi tiub wujud. Bagaimana jauh ke bawah ia mengembara? Bernafas ke tepi seperti yang anda meneroka.

Tindakan mudah perasan nafas anda akan mula beralih corak. Jangan cuba terlalu keras! Yang menafikan tujuan latihan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar